Tuesday 6 September 2011

Student Dan Maggie :)



Holla2..apa khabar kamurang? ada sihat ka?
hmph...cakap pasal maggie nie mesti kena kasi kait dengan student kan? kan? kan?
dan student mesti kena kasi kait dengan maggie kan? kan? kan?

Tapi student nie tidak la makan maggie saja selalu..sebenarnya perkara utama yang paling saya mo hindarkan adalah maggie. Biasa lah..maggie kan banyak kandungan 'ajinomoto'..nda baik untuk otak bah..hihi

Tapi berguna juga bah maggie nie sama student. eh, silap..hehe bukan student saja..tapi orang yang suda bekerja ka, tidak bekerja ka,..maggie tetap menjadi pilihan..maggie kan sekejap masak, jimat lagi. :)

BUT, u have to remember that..maggie absolutely can't fit our healthy diet due to the unhealthy ingredients..



mmmm...banyaknya pilihan...
Maggie also categorized as fast food. So, take a look!!

Makanan segera banyak aditif atau pun bahan campuran.
Aditif adalah bahan kimia yang dicampurkan ke dalam makanan dan ubat-ubatan bagi tujuan meningkatkan kualiti, menambahkan keenakan dan memantapkan kesegaran.

Lemak berlebihan.
makanan segera sangat terkenal dengan kandungan lemaknya yang berlebihan. Sebagai contoh, sebiji burger mengandungi sebanyak 35% atau mungkin lebih lemak.

Tiada zat.
makanan segera hanya mengandungi hanya sedikit kalori dan tiada zat. la mampu mengenyangkan perut dan memberi bahan bakar untuk digunakan oleh tubuh.

Gula.
Kebanyakan makanan segera amat manis. Bahan pemanis berkalori rendah aspartam, pernah dilaporkan membawa kesan sampingan mudarat

Serat.
Sesetengah serat melegakan sembelit atau baik dalam penyerapan kolesterol, dengan itu membantu mengurangkan kolesterol di dalam darah. la juga membantu mencegah penyakit jantung dan sesetengah kanser terutamanya usus. Tetapi makanan segera begitu banyak diproses dan ia hampir tidak mengandungi serat

Vitamin dan zat galian.
Jangan terpedaya dengan dakwaan tentang vitamin dan zat galian di dalam makanan segera. Memang benar bahan-bahan itu terdapat di dalamnya tetapi tidak mencukupi memandangkan sejumlah besar lemak, garam dan kalori anda makan pada masa yang sama.

Saya selalu makan maggie. huh! mati la saya awal nie..hahaha ups! kidding only aa... err...i have test tommorow and the next day also..so, MELL! good luck!

0 your comments :):

Post a Comment