Saturday 10 September 2011

Minum! Jangan Nda Minum :)

Ups! minum jangan nda minum? macam lain saja.. hahaha
Maksud saya..minum air kosong bah...do u know what kind of plain water look like? tipu kalau nda tau..tapi kalau betul2 nda tau nah! tengok gambar nie..hiks!


Berapa gelas/liter kamu minum air sehari? selalunya..kita disarankan 8 gelas sehari kan? 8 gelas sehari tu standard la katakan.. 




tapi kalau baby kena suru minum 8 gelas air sehari  ka juga? tidak kan? 
dan kita yang mencapai berat badan beratus kilogram(kg)  kena minum 8 gelas air sehari saja ka? kamu rasa cukup ka untuk badan kita? absolutely not enough! 


Okeh! sini ada CARA utnuk mengira berapa banyak air kita harus minum sesuai dengan berat badan kita.


Formula: setiap 20 kg berat badan = 1 liter air sehari

contoh: berat badan saya katakan la 45 kg. so, saya kena minum air lebih kurang 2liter lebih sehari..(tapi kalau minum lebih pun tidak apa juga)..
contoh lain: berat badan 60kg, so kena minum sebanyak 3liter air sehari. (lebih tidak apa..jangan saja kurang ya..)


Okeh! i have some more tips..
> JANGAN MINUM air dalam botol plastik yang sudah terdedah lama di bawah sinaran matahari atau air dalam botol plastik ditinggalkan dalam kereta semasa cuaca yang panas. sebab: botol plastik itu diperbuat dari pelbagai bahan kimia. jika botol air plastik terdedah dengan sinaran matahari maka, kimia dalam plastik tersebut terurai dan mencemarkan air yang ada di dalam botol tersebut. Jika anda minum air yang suda tercemar dengan bahan kimia, ia akan menyebabkan kesan buruk pada badan kita. 




Nah! kalau hari2 minum air yang sudah tercemar dengan bahan kimia apa kesan dia? tidak lain tidak bukan toxicity! (badan kita ada racun)..dan mungkin boleh sebabkan cancer juga.. so, use glass bottle instead of plastic bottle for your safety. :)


> kalau mo beli mineral water perkara paling penting kamu tengok pada botol air adalah "HACCP" sangat2 penting nie tau.. kalau ada HACCP tu..bermakna selamat untuk diminun..macam juga cop halal kan..

Water cannot hurt anybody as long as u use/drink in the right way! :)



3 your comments :):

hadi said...

owh begitu rupanya..baru aku tau...info yang menarik...thanks.. folow sini terus...kasi ilang bah word verification..baru senang mau komen...('',)

Anonymous said...

Hehe.. mcm tu ar rupa dia plain water.. ;p
berat sy 48.. tp slalu mnum kurang dr 1 liter 1 ari ni.. mcm la ni?? huhu

mellviolet said...

Hadi:: iya begitu..heheh okeh! suda saya kasi remove verification. :)

germaine:: haha iya..begitu la rupa dia..48kg? so, kena minum lebih kurang 2liter 500ml la kalo begitu..sediakan 2 liter botol air..then ko target mesti kasi habis dalam 1 hari..huhu (ini cara saya) ^_^"

Post a Comment