Saturday 3 September 2011

Kuah/Sup,Tahan Lebih Lama?


Hello2..apa kabar hari ini? sihat? dah makan? saya harap anda sihat2 sahaja ya..okay! today i wanna share something to u. Maybe most of u already heard, read or even apply this simple tips..but for those who didn't know don't worry. i'm here to tell u.
Laaa tips nie pun dengar2 dari kakak ja..hahaha tapi kmu pun boleh apply juga..dengan tips nie nda la membazirkan kalau nda habis.


Bowl Okay let's start!!
 

>  Jangan guna senduk bekas anda mengambil lauk lain atau bekas senduk nasi untuk mengambil kuah/sup.Maksudnya, setiap jenis lauk mesti ada senduk disediakan. cara ini boleh menghalang daripada kandungan lauk dan sup bercampur.

Elakkan jari anda atau mana2 bahagian badan kita tersentuh pada kuah/sup. mana la tau kut2 ada bacteria melekat pada jari. Hysterical 

>  Dan yang paling penting. Jangan gunakan senduk/sudu yang anda suda guna untuk makan sekiranya mengambil kuah/sup. 
Tahu kah anda bahawa: air liur kita mempunyai enzyme? enzyme itu dinamakan enzyme "amylase". Sudu/senduk yang kita gunakan untuk makan, sudah tentu banyak enzyme melekat pada sudu/senduk tersebut. dan sekiranya sudu tadi digunakan untuk mengambil kuah/sup maka, kuah/sup itu tercemar dengan enzyme kita sendiri!. 

Kalau air liur kita bercampur dengan kuah/sup mahupun lauk pauk maka tindakan kimia akan berlaku dan membuatkan kuah/sup kita cepat basi! 

So, untuk mengelak pembaziran makanan berlaku, jom ikut tips ni! :) 


Mo kuar nie..p beli AC adaptor untuk lappy saya. hiks! rosak! buat assignment pun tergendala.

3 your comments :):

Eyqa Zaque said...

wah bleh praktikkan utk sambal juga ne. :)
good!

mellviolet said...

pun boleh jg..ahakz! :)

Fadzmie said...

Memang pantang larang di rumah saya ni. Kalau kedapatan buat macam ni, terus kena marah. Haha.

Post a Comment